De ISM PM 2.0 is speciaal ontworpen voor de mountainbiker, cyclocrosser en de gravelbikes. Voorkomt veel problemen op latere leeftijd! Door veel urologen en gynaecologen aangeraden! ISM PM 2.0 is de oplossing voor velen!
Zeer geschikt voor alle mountainbike, Cycolcross, gravelbike
Klachten Voorzijde, Stuit, zitbodjes M/V.
Ook weinig vertrouwen in opmerkingen als: "Zadelpijn? Dat hoort er nu eenmaal bij. "Niet aanstellen, dat went vanzelf." Maar dat is natuurlijk echt niet zo. Daarom is ISM al 13 jaar op zoek naar oplossingen en heeft na jarenlang testen en onderzoeken nu een ideaal zadel voor de mountainbike, cyclocrosser en de gravelbike met deze PM 2.0. PM staat voor Performance Mountain en geeft aan dat het een professionele MTB zadels is. Hoe dieper je namelijk op de fiets zit, hoe meer het perineum onder druk komt. Hierdoor kunnen problemen ontstaan als verkleving en dergelijke. Ook een issue bij mountainbikers. Door een te hard zadel kan trillingen via het perineum worden doorgegeven naar je prostaat. De prostaat raakt hierdoor geprikkeld wat vervelende gevolgen kan geven. Bij een ISM zadel blijft het perineum volledig vrij van het zadel en worden trillingen niet doorgegeven via het perineum. Door de perfecte doorbloeding van het onderlichaam behoren veel klachten tot het verleden.
De vorm van een ISM zadel
Op het eerste zicht is het een raar zadel om te zien, vooral wanneer je het zadel mét neus gewend bent. Bij het ISM zadel is de neus verwijderd en zijn er twee kortere neuzen voor teruggekomen, deze twee neuzen ondersteunen de zitbotten waardoor er een verminderde druk ontstaat in de vrije ruimte tussen deze twee botten.
Hiernaast is de anatomie van de heup te zien. Een groot onderdeel van je lichaam waar je, natuurlijk net als alle anderen, met veel liefde mee om hoort te gaan. Bij een regulier zadel wordt er veel druk uitgeoefend tussen de twee zitbotten (punt 1), de weke delen, ook omdat er maar één drukpunt is zal het gehele lichaam hierdoor ondersteund moeten worden. Dit is vaak een klacht dat ‘zadelpijn’ genoemd wordt, vooral wanneer men afstapt is dit helemaal niet fijn meer. Maar ook tijdens het fietsen kan deze klacht pijnlijk worden.
Bij elk ISM zadel wordt deze druk al verdeeld over twee plekken, de zitbotten, in tegenstelling tot reguliere zadels gaat de druk hier direct over naar de botten en worden er geen zachte/weke delen van het lichaam gebruikt ter ondersteuning. Natuurlijk is dit eerst even wennen, maar daar geeft ISMzadel.nl graag de tijd en ruimte voor
“Voor lange ritten moet je een hard zadel hebben”, veel mensen komen met deze gedachte bij ons. Echter is dit niet waar, vaak ligt dit namelijk aan de vulling van het zadel. Bij een zacht zadel waar de kwaliteit van de vulling niet goed is zak je snel op de schaal van het zadel (de plastic onderkant) waardoor er veel pijn kan ontstaan na langere tijd fietsen.
ISM zadels zijn gevuld met een bepaalde schuim waardoor je nooit op de schaal terecht zal komen, zelfs het zachtste zadel (hardheid 60) behoud haar vorm na elke keer afstappen. Zadels van ISM hebben een categorienummer tussen 15 en 60, zadels met een laag cijfer zijn in het hardste en zadels met een hardheid van 60 (ISM PR3.0 of Metro) hebben een zachte vulling.
Afstellen van het ISM zadel
Het afstellen van een zadel heeft aandacht nodig, je fietsrit moet natuurlijk een fijne rit worden. Bij een ISM zadel moet er gedacht worden aan positie (vooruit/achteruit en hoogte) en moet er goed gekeken worden naar de kanteling. Net als reguliere zadels zal er vanuit de basispositie gekeken worden wat de fietser zelf fijner vindt.
Vooruit/achteruit positie, omdat een ISM zadel geen punt heeft moet het zadel ten opzichte van het vorige zadel (de neus) 5-8 centimeter naar achteren. Er moeten in ieder geval 3 vingers op de achterkant van het zadel gelegd kunnen worden als vrije ruimte.
Zadelhoogte, het ISM zadel heeft vaak een iets hogere bouw. En alle ISM zadels zijn vlak van vorm waar de meeste zadels wat bolvormig zijn. Zorg er voor dat het zadel in ieder geval 5 millimeter lager staat (ten opzichte van de grond), dit i.v.m. de vlakke vorm van het zadel. Hierna kan het aangepast worden aan de wensen van de fietser.
Kanteling, het laatste deel van het afstellen. Voor sportievere fietsen wordt aangeraden om het bovenvlak van het zadel licht naar voren te kantelen (1 à 2 graden). Kijk hier niet naar de rails maar naar het oppervlak van het zadel. Bij de PL en PN serie moet het gehele zadel vlak zitten, bij PS, PR en PM zadels gaat het om de twee punten die deze afstelling dienen te hebben.