Een speciaal racefiets ontworpen fietszadel, jaren getest door professionele fietsers.
De PN4.Zero is na feedback over de PN3.0 een nieuwe topper van ISM. De PN3.0 was eigenlijk ontworpen voor triathleten maar deed het vaak ook goed op de racefiets. Maar voor sommige gebruikers was die iets te smal.
De PN4.Zero is qua comfort gelijk aan de PN3.0 maar net iets breder.
De vorm van een ISM zadel
Op het eerste zicht is het een raar zadel om te zien, vooral wanneer je het zadel mét neus gewend bent. Bij het ISM zadel is de neus verwijderd en zijn er twee kortere neuzen voor teruggekomen, deze twee neuzen ondersteunen de zitbotten waardoor er een verminderde druk ontstaat in de vrije ruimte tussen deze twee botten.
Hiernaast is de anatomie van de heup te zien. Een groot onderdeel van je lichaam waar je, natuurlijk net als alle anderen, met veel liefde mee om hoort te gaan. Bij een regulier zadel wordt er veel druk uitgeoefend tussen de twee zitbotten (punt 1), de weke delen, ook omdat er maar één drukpunt is zal het gehele lichaam hierdoor ondersteund moeten worden. Dit is vaak een klacht dat ‘zadelpijn’ genoemd wordt, vooral wanneer men afstapt is dit helemaal niet fijn meer. Maar ook tijdens het fietsen kan deze klacht pijnlijk worden.
Bij elk ISM zadel wordt deze druk al verdeeld over twee plekken, de zitbotten, in tegenstelling tot reguliere zadels gaat de druk hier direct over naar de botten en worden er geen zachte/weke delen van het lichaam gebruikt ter ondersteuning. Natuurlijk is dit eerst even wennen, maar daar geeft ISMzadel.nl graag de tijd en ruimte voor.
“Voor lange ritten moet je een hard zadel hebben”, veel mensen komen met deze gedachte bij ons. Echter is dit niet waar, vaak ligt dit namelijk aan de vulling van het zadel. Bij een zacht zadel waar de kwaliteit van de vulling niet goed is zak je snel op de schaal van het zadel (de plastic onderkant) waardoor er veel pijn kan ontstaan na langere tijd fietsen.
ISM zadels zijn gevuld met een bepaalde schuim waardoor je nooit op de schaal terecht zal komen, zelfs het zachtste zadel (hardheid 60) behoud haar vorm na elke keer afstappen. Zadels van ISM hebben een categorienummer tussen 15 en 60, zadels met een laag cijfer zijn in het hardste en zadels met een hardheid van 60 (ISM PR3.0 of Metro) hebben een zachte vulling.
Afstellen van het ISM zadel
Het afstellen van een zadel heeft aandacht nodig, je fietsrit moet natuurlijk een fijne rit worden. Bij een ISM zadel moet er gedacht worden aan positie (vooruit/achteruit en hoogte) en moet er goed gekeken worden naar de kanteling. Net als reguliere zadels zal er vanuit de basispositie gekeken worden wat de fietser zelf fijner vindt.
Vooruit/achteruit positie, omdat een ISM zadel geen punt heeft moet het zadel ten opzichte van het vorige zadel (de neus) 5-8 centimeter naar achteren. Er moeten in ieder geval 3 vingers op de achterkant van het zadel gelegd kunnen worden als vrije ruimte.
Zadelhoogte, het ISM zadel heeft vaak een iets hogere bouw. En alle ISM zadels zijn vlak van vorm waar de meeste zadels wat bolvormig zijn. Zorg er voor dat het zadel in ieder geval 5 millimeter lager staat (ten opzichte van de grond), dit i.v.m. de vlakke vorm van het zadel. Hierna kan het aangepast worden aan de wensen van de fietser.